Influencerek az oktatásban

Frissítve: szept 16

Sokan elhatárolódnak a témától, tanári oldalról az influencerektől, influencer oldalról pedig az oktatástól. Pedig jó esetben az egyik kutya, másik eb: mindkét fél nemes szándékkal bővíteni szeretné saját tábora tudását!


Hogyan függ össze a kettő?

Nézzük először, hogyan használhatók fel az influencerek által készített tartalmak az oktatásban. Sok kritika éri az influencereket, hogy vajon hiteles tartalmakat állítanak-e elő. Szintén kapnak negatív kritikát a tanárok is a kezdeti időszakban készült videókra, írásos tananyagokra.


Amikor beütött a korona vírus és egyik napról a másikra kellett a kontakt órákat helyettesíteni, a tanárok nyakába hirtelen szakadt az a feladat, amire „boldog béke időkben” hónapok vagy akár évek állnak rendelkezésre. Így jártam én is. Szerettem volna online is érdekessé tenni az órámat, így a jegyzetek és ábrák készítése mellett próbáltam felmérni, hogy melyek azok a tananyag részek, amikhez legjobb lenne videót készíteni. Mivel tudom, hogy a videó készítés nem egyszerű dolog, elkezdtem a neten keresgélni videókat az anyagomhoz. Egész sok mindent találtam! Voltak köztük ingyenesen elérhető videós tananyagok és persze az influencerek sem voltak restek egy-egy résztémát feldolgozni. Ezek között volt silány minőségű, de tartalmában megfelelő, illetve színes-szagos de tudományos alapokat nélkülöző videók is. A lényeg, hogyha a tanulóim rászabadulnak a netre, nem biztos, hogy olyan jól tudják szűrni a tartalmakat, mint én, aki oktatja a tárgyat.

Az én munkámat viszont megkönnyíti, ha találok minőségi tartalmakat, amit megoszthatok a tanulókkal és csak a hiányzó részekhez kell saját anyagot gyártani.


Sok ellentmondásos véleményt is megosztanak az influencerek a világgal, ami remek lehetőséget ad a kritikai gondolkodás és a vitakultúra fejlesztésre. Egy provokatív bejegyzés, szubjektív vélemény remek vitaindító lehet egy-egy téma megvitatására egy tanórán vagy esszé formájában.


Influencer tanulók és tanárok

Elsőre furcsán hangozhat, de vannak ilyen „csodabogarak”. A pedagógus szakma megítélése nem mindig pozitív, sokan elavultnak, életidegennek tartják az oktatás mai formáját. Ezért jó, hogy vannak influencer pedagógusok, akik betekintést nyújtanak a munkájukba, élményeikbe, tapasztalataikba. Illetve tippeket is adnak a kollégáknak. Reméljük ezzel javítják a pedagógusok megítélést is a közvéleményben is!


Így indult Jocó bácsi világa is, vagy a kevésbé ismert SzM'ART - Alkalmazott Rendhagyó Tanítás facebook oldal is. Érdemes megnézni őket.


Rengeteg jegyzet és tétel kering a neten, sokszor ismeretlen szerzők tollából, ami sok ember vizsgafelkészülését könnyítette meg. Ennek veszélye, ha valamit rosszul írnak bele, generációk nőhetnek fel ezeken a tételeken. Előnye, hogy a tartalom korrigálható. Számos tippet praktikát osztanak meg egyetemisták videó formátumban fiatalabb társaikkal a tanulással kapcsolatban.


Viszont ezt is be lehet építeni az oktatásba! Az iskolai beadandók között is születhetnek olyan gyöngyszemek, amiket érdemes megosztani a nagyközönséggel is. Kiadhatunk olyan feladatokat is, amiket kifejezetten valamilyen közösségi média felületen kell létrehozni vagy megosztani. Minden csoportban akadhat olyan, aki nem szeretné nyilvánosságra hozni produktumait, így nekik érdemes alternatív lehetőséget biztosítani. A tudásmegosztás jegyében érdemes lehet ilyen jellegű feladatok adni a diákoknak. Ezeket később mások is felhasználhatják, tájékozódhatnak belőle.

Már egy jól megszerkesztett wikipédia cikk is a közösség és tanulók hasznára lehet. Persze nem ez a klasszikus influencerkedés, de hatást azért gyakorolhat. Ezzel együtt a tanulók tudatos média használatát is fejlesztjük.


Szintén a koronavírus idején jött létre egy csoport tanárszakos hallgatókból, akiknek az egyik tárgyuk kapcsán olyan segédleteket kellet készíteniük, melyek megkönnyítik a közoktatásban tanítók munkáját, akár az eszközhasználattal kapcsolatban, akár konkrét tananyagra vonatkozóan. Ez a csoport hamarosan nagy létszámra és népszerűségre tett szert. A tartalmak folyamatosan készültek, figyelembe véve a tanárok igényeit. Biztos vagyok benne, hogy a hallgatók rengeteget tanultak ezzel rövid időn belül, és a tanárok pedig nagy löketet kaptak az online tanításhoz.


Ebben a blogban csak egy pár ötletet villantottam fel. Az, hogy ez a két terület hogyan fog összekapcsolódni, rajtunk is múlik. Ti milyen jó példákat láttatok?


Sebestyén Lilla oktatásfejlesztő, HumanHub mentor


Lukács Oktatási Központ

1121. Budapest Denevér köz 2.