A design thinking minden vállalkozás alapja, segít az ötleted kidolgozásában és jól rávilágít a kérdéses pontokra. Sőt, az sem baj, ha jelenleg csak amolyan „vágyakozó vállalkozó” vagy, akinek még nincs ötlete. A módszer megtanít a termékfejlesztés folyamatára. Fontos, hogy problémákkal dolgozunk és a megoldásokra keressük a válaszokat.
Sokan beleesnek abba a hibába, hogy kitalálnak egy olyan ötletet, ami érdekesnek tűnik, a végén mégis kiderül, hogy egyáltalán nincs rá kereslet. A legfontosabb az, hogy valós igényre, megoldandó problémára keressünk megoldásokat, abból nőjön ki az ötletünk, akkor van esély a vállalkozás beindítására.
A designer gondolkodás a formálásról szól. A formatervezők a semmiből alakítanak ki egy vadonatúj terméket, s a folyamat a próbálgatásról és újrakezdésekről, újra gondolásokról szól. Ezt a formatervezői gondolkodást ültették át az üzleti életbe a világvezető termékfejlesztői.
Hogyan is szól a recept?
Vedd a „piacot” és nézd meg, mire van szüksége a felhasználónak, még akkor is, ha esetleg ő semmit sem sejt róla. De te már tudod, hogy szüksége lehet egy ilyen-olyan termékre vagy szolgáltatásra, mert te már előre gondolkodsz. Milyen kihívásokra nincs még válasz a piacon? Ez az, ami foglalkoztatja a designereket.
Aztán képzeled el a felhasználót, de olyan pontosan, hogy konkrétan tudd hol él, milyen élethelyzetben van, mik a szokásai és mire vágyik? Mik az úgynevezett. fájdalompontjai, amik nehézséget jelentenek neki az életben? Személyesítsd meg őket, ők lesznek a protopersonáid, mert lehetnek többen is. Ez a szakaszt nevezi a módszertan empatizálásnak. Ugye máris milyen izgalmas a termékfejlesztés?
Képzeld el a jelenleg már létező megoldásokat az ötletedre, hogyan zajlik most az a bizonyos szolgáltatás vagy termékfelhasználás? Mit kell fájdalommentesebbé, könnyebbé, gyorsabbá, szerethetőbbé tenned?
És most eljött az őrült kreativitás ideje: ötletelj, most ereszd el a hajad! Találj ki minél több megoldást és ne törődj vele, reális-e! Ilyenkor jöhet az intuíció, a „soha nem gondoltam volna erre” ötlet is elő. Csak szabadon, tessék, tessék, nincsenek akadályok, szabályok, gátak! Itt a mennyiség az, ami fontos, az ötletelés fázisában.
S a vad brainstormingot a hétköznapi logika szerint sem követheti más, mint a szigorú mérlegelés és ellenőrzés: mi az előnye, hátránya, könnyűsége vagy nehézsége az ötleteknek? S ekkor még mindig csak a játék elején vagyunk! A design gondolkodásban benne van a Magic, a varázslat és benne van a Reality, a szigorú tesztelés, ellenőrzés, a realitás is. Feltesszük a kérdést: jól gondoltam-e? Mások vajon gondolkodtak-e már róla? Történt-e valami hasonló a nagyvilágban, mielőtt én kitaláltam volna a terméket?
S mi van akkor, ha igen? Na, akkor lehet csak jól utána járni, hogy mások hogyan csinálják! Jól csinálják-e? El lehet-e adni itthon is a terméket és ki a célcsoportom? Milyenek a magyar felhasználók szokásai, vágyai és hogy működne mindez nálunk? A feltérképezés módszere pedig az interjúzás. Az interjúzás fontos eleme a módszernek, segít elemzeni a piacot és a felhasználói szokásokat. Így a feltételezések szintjéről a visszaigazolt fogyasztói szokások szintjére kerülhetünk. Minél több az interjút készítesz, annál jobban látsz rá a piaci résre.
Ezen a ponton lehet okosabban, mélyebb tudással és rálátással újragondolni a terméket vagy szolgáltatást. Lebontani és újraépíteni csakúgy, mint a formatervezők!
„Ja, hogy így nem használható, mert szögletes, akkor majd gömbölyítem! S ha ma más a trend, mint tegnap volt, akkor a trend élére állok.” – Vagy csak állj bele az áramlatba!
Ezzel a sok tervezéssel, teszteléssel és interjúzással csökkented a kockázatodat, felméred a valós igényeket és reálisabban látod a készülő terméked esélyeit.
Mert nem magadnak akarod a termékedet eladni, hanem legalább a kerületnek, a városnak, netán a fél világnak!
Ha így teszel, akkor ráébredsz, hogy miért fontos a prototípus, miért jó a legkisebb, legolcsóbban előállított, de már mások számára érthető, eladható, vonzó termék, az a bizonyos MVP! Mert ezzel tudod megszondáztatni a környezetedet, szükség van-e az ötletedre vagy csupán egy szépnek hitt álom, mely felemészti energiáidat és pénzedet.
Ha van már teszteld prototípusod, ha van pozitív visszajelzésed a piacról és kialakult egy jó csapat is körülötted, na akkor már megnyílik előtted a világ és akkor már megszaporodhat a pulzusod!
S ha te egy már létező vállalkozás vagy, netán egy multi, akkor neked is szükséged van újabb és újabb termékekre, szolgáltatásokra és megoldásokra, mert a világ változik.
Gyere el a Business Heroes Klub 2018. március 22-i estjére és próbáld ki a design thinking ízelítő workshopunkat! Légy te designer egy estére, bármivel foglalkozol is!
Comments