top of page
Szerző képeDemeter Lilla

A nagy HR paradoxon 3. rész

Frissítve: 2019. jan. 16.

Ki a belső vállalkozó, az intrapreneur és mi a szerepe a vállalatainkban?


A HumanHub Budapest meghívott előadója volt az OHE (Országos HR Egyesület) idei konferenciájának Siófokon. Az itt elhangzott előadás bővített változatát követhetik a következőkben.

A HR innováció egyik kulcsszava a belső innovátor”, melyet a külföldi szakirodalom intrapreneur, azaz belső vállalkozóként emleget. A nagy HR paradoxon hangzatos cím erre utal: akkor vonzod be és tarthatod meg a fiatal innovatív munkavállalói réteget a vállalatodban, ha belső innovátorrá tudnak válni.

Mi köze az innovativitásnak a vállalkozói készséghez?

„A vállalkozókészség és az innovativitás között szoros kapcsolat van, olyannyira, hogy egyes megközelítések, mint például az HEInnovate1 program a két fogalmat szinte szinonimaként használja. A vállalkozói szemléletre egyre nagyobb igény mutatkozik a munkaerő piacon is, mivel ez hozzájárul az önálló, hatékony munkavégzéshez és életszemlélethez.”  (Sebestyén, 2018)

Az Y és a most a munkaerő piacra érkező Z generáció jól képzett tagjai elvárják, hogy elképzeléseikre alapozzunk, hogy tudásuk érvényesüljön.

Nemigen tűrik a hierarchikus szervezeteket és igényük, hogy olyan fejlődési-tanulási spirálba illeszkedjenek, ami előre viszi őket. Mit is jelenthet ez a fejlődési-tanulási spirál? A generációs különbségek egyre élesebbek a digitális világban. A fiatalok olyan átadható tudással rendelkeznek, melyeket a X generáció nem tud anyanyelvi szinten, de vágyik rá. A nagy generáció pedig nem érti, miért hiányzik a feléjük áramló elvárható tisztelet. Ha a hierarchikus gondolkodású munka világából átlépünk egy vállalati generációs tudástranszferbe, akkor átalakulhatnának a merev-poros vállalati struktúrák és felpörögne a belső innovativitás.

A belső innovativitás a munkavállalók attitűdjének jövőalakító motivációjára vonatkozik. Azaz kreatív ötleteikkel inspirálják környezetüket, hogy változásokat generáljanak és hatással legyenek a folyamatokra, elképzeléseiket megvalósíthassák. Vagyis értéket akarnak teremteni!

A startupok alanyai azok a fiatal vállalkozók, akik kockázatvállalók, jól bírják a bizonytalanságot és a nagyfokú önkizsigerelést. Teszik mindezt annak érdekében, hogy saját vállalkozásukat építsék ki és szerezzenek a jól fizetett alkalmazottnál is nagyobb jövedelmet.

A belső innovátoroknak azonban minderre nincs szükségük. A munkaadó vállalat keretein belül, stabilitásban, nagyobb kockázatvállalás nélkül, kisebb stresszterhelés és normál munkaidő mennyiségben tudják önmegvalósító igényeiket megélni. Az értékteremtés megélhető számukra nagyobb szervezeti keretek között is, melynek aktív és elismert tagjaivá válnak. Ezzel együtt képesek vágyott életminőségüket fenntartani és minőségi életet élni, melybe belefér a minőségi szabadidő és a családi élet egyaránt.

A belső innovátorok számára fontos a személyes fejlődés. Lépést akarnak tartani a világ trendjeivel és nekünk HR vezetőknek, erről kell gondoskodnunk, hogy ezt megtehessék. Hogy úgy érezzék az ő ereikben is ott lüktetnek a változások és nem maradnak el a világ más részeitől.


Eljött tehát az innovációs tréningek ideje, fejlesszük belső innovátorainkat, az intrapreneur munkavállalókat! Milyen képzések lehetnek ezek?

Az innovációs készség tudatos fejlesztésére alkotta meg a HumanHub szakértői csapata az intrapreneurship képzéseket, melyek olyan belső vállalkozói kompetenciákra fókuszálnak, mint a kezdeményezőkészség, ötletgenerálás, kreativitás, problémamegoldás, kooperáció, időtervezés, érvelés, felelősségvállalás, stb.

Az úgynevezett soft skillek természetesen ráépülnek a legújabb üzleti módszertanok megismertetésére, az üzleti gondolkodás elsajátítására, agilis módszertanokra, a lean és a design szemléletre. A tréningek az élménypedagógia elveire és a  tapasztalati tanulás módszerére épülnek, így igen élvezetesek és emlékezetesek a résztvevők számára.

Ha az Y és az Z generáció jól képzett rétege azzal a lehetőséggel találkozik, hogy itthon tarthatja a lépést a világ trendjeivel, akkor minket fog választani. A HR feladata pedig mindezt a vállalati brand részévé tenni.

Ha erre az igényre nem figyelünk, akkor a munkaerő odavándorol, ahol e számára létfontosságú kompetenciára igény és megélésére lehetőség is nyílik. A versenyképesség záloga tehát a belső innovátorok megtalálása és színvonalas képzése!


És végül egy a fentieket megerősítő EU Bizottság hivatkozás:

“A vállalkozói képzés elengedhetetlen ebben a globalizálódó, kiszámíthatatlan, komplex világban, nem csak a vállalkozóknak, hanem minden embernek és szervezetnek, hogy fel legyen vértezve vállalkozói kompetenciákkal.” (OECD/EU, 2017) “Erre a kompetenciára nem csak a vállalkozóknak van szüksége, hanem a foglalkoztathatóságot javító eszközként is szerepet játszik” (Európai Bizottság, 2013)


Demeter Lilla

HumanHub


A cikksorozat korábbi részei:




11 megtekintés0 hozzászólás

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése

Meseország mindenkié

Az utóbbi időben nagy port kavart a Meseország mindenkié című mesekönyv. A mesék évezredes hagyománya, hogy egy közösséget tanítanak...

Comments


bottom of page