A nagy HR paradoxon 1. rész

Frissítve: 2019. jan 16.

Innováció a HR területén


A HumanHub Budapest meghívott előadója volt az OHE (Országos HR Egyesület) idei konferenciájának Siófokon. A konferencia központi témája az innováció a HR területen, a HR szakma jövőképe és kihívásai voltak, a HumanHub Budapest pedig, mint vállalkozásfejlesztő „accelerátor” innovációs tréningek fejlesztésével is foglalkozik.


Mi a legnagyobb kihívás ma a vállalati HR területen?


Ma a legnagyobb kihívás a jól képzett, kreatív, dinamikus munkaerő megtalálása és megtartása. Épp azok alkalmazása, akik a legértékesebbek a gazdasági fejlődés és az innováció terén. Az új, jól képzett generáció öntudatos, magabiztos és megalapozottan hisz magában. Nem veszik jó néven, ha nem építenek újszerű tudásukra és csupán apró fogaskerékként foroghatnak a vállalat gépezetében. Jól informáltak a világban, fontos nekik a környezettudatosság és elvárják az etikus vállalati magatartást. Ha nem ezt találják, tovább állnak vagy önálló vállalkozásba fognak. Így ennek az innovatív munkavállalói rétegnek a behívása és megtartása kulcsfontosságú egy vállalat jövője szempontjából.


Mit is jelent a HR területén az innováció?


A HR terület legnagyobb kihívása, hogy képviselni tudjon egy rugalmasabb vállalati gondolkodást, hogy az alulról érkező információk is hasznosulhassanak a cég termék-és szolgáltatás fejlesztésében. Hogy a  jól képzett munkavállalók alkotó erejét becsatornázzuk a jelenleg sokszor még merev vállalati struktúrákba.

Másrészről a technológiai fejlődés is arra készteti a munkavállalókat, hogy folyamatosan új tudással fejlesszék és új területekre képezzék magukat. Ez még nagyobb hangsúlyt helyez az innovációra, mert lépést kell tartani azzal, amit az új nemzedék igényel”.


Mi hajtja ma a piacot?


Ma nem a hosszú életű termékek korát éljük, hanem a változás, a sokszínűség és az innováció hajtja át a gazdaságot. Ezzel a három szóval már majdnem le is írtuk a startupok jellemzőit, melyek nagyon gyorsan állnak elő új termékekkel, és lélegzetelállító növekedésbe kezdhetnek, ha jó a csapat és kedvező a széljárás! Tudjuk, kb. százból egy startup marad  hosszútávon életben a statisztikák szerint.

A startupoknak szélsőségesen bizonytalan helyzetben kell kifejleszteni termékeiket. Tőkehiány, kockázatvállalás, önkizsigerelő életforma, nagyfokú bizonytalanság jellemezheti az első néhány évüket. Ezek elviselésére vagy bevállalására nem mindenki alkalmas.

Mi hát a jó hír a stabil hátterű vállalatok számunkra? Hogy ezek a kreatív fiatalok vállalatunkon belül tudják gerjeszteni az innovatív folyamatokat!


Hogyan tudjuk megtartani az ifjú innovátorokat?


Az első szempont, hogy adjuk meg a fiatal innovátorok számára az Életérzést – mely a „szabadság szigetének” érzését biztosítja a munkahelyen.


Mindannyian erre vágyunk, nem? Hogyan érhetjük el ezt?


Első lépésben a design eszközével! Teremtsünk kreatív tereket! A fiataloknak fontos a design, megteremthető vele a fiatalos és kreatív légkör. Az ő életérzésüket kifejező tereket hozzunk létre és ezzel biztosítsuk a különlegesség és szabadság érzését. Nem bonyolult dolgok, néhány színes ajtó, izgalmas, falfestés, grafika, és persze mohafal…


Második lépésként pedig teremtsük meg a szabad információ áramlás légkörét!


A hierarchikus szervezetekben nehezen cserélődnek az ötletek, nehéz a főnökkel beszédbe elegyedni. Bontsuk le a falakat, teremtsük meg az időket és a tereket, melyek hozzásegítenek az inspiráló gondolatok megszületéséhez. Itt nem az egylégterű munkahelyekre gondolunk, lehetnek azok kisebb munkaterek, de könnyen átjárható kultúrával legyenek átszőve. Figyeljünk rájuk, vonjuk be őket a fejlesztő folyamatokba is, mert megjutalmaznak bennünket innovatív elképzelésekkel. Olyan tudást hozhatnak, amivel mi nem rendelkezünk, ám nekik létélményük és képességük is. A lapos szervezetekben az információ gyorsan áramlik, és könnyebben megindul az innovatív gondolkodás.

A legfontosabb lépés pedig, hogy adjunk kezükbe információt, azaz új módszertanokat tanítsunk tréningjeinken. Hogy részeivé válhassunk vállalati szinten a nagy innovációs trendeknek és ne maradjunk le a világ más részeitől.


Milyen új trendek vannak?

A termékfejlesztésben az úgynevezett formatervezői gondolkodás hat át mindent: hogyan teremtsünk a semmiből valamit úgy, hogy közben folyton változtatjuk, alakítjuk a piac igényeihez, a felhasználó igényeihez igazítva termékünk specifikációját. Ez maga a UX Design gondolkodás, a felhasználói élményre fókuszált termékfejlesztés.

A légkör, a szabad információ áramlás és a belső innovációs tréningek bevonzzák az innovatív fiatalokat vállalatainkba és belőlük válnak majd a belső vállalkozóink, az „intrapreneur” munkavállalók.

A nagy HR paradoxon lényege tehát abban rejlik, hogy munkavállalóink belső vállalkozóvá válását kell segítenünk ahhoz, hogy hosszú távon is hasznos alkalmazottak maradjanak!


Demeter Lilla

HumanHub Innovációs Közösség


Cikksorozat következő részei: 

2. Külföldre vándorlás helyett – Innovációs csapatok vonzása

3. Ki a belső vállalkozó, az intrapreneur és mi a szerepe a vállalatainkban?

0 megtekintés

Lukács Oktatási Központ

1121. Budapest Denevér köz 2.